גישור כמבוא נכון וראוי לקראת עריכת הסכם ממון


גישור כמבוא נכון וראוי לקראת עריכת הסכם ממון[1]

הביא  לקריאה עו”ד גיורא אלוני, מגשר

חשיבותם של הסכמי ממון תפסה לאחרונה חשיבות משנה גם בציבור הכללי בארץ[2] .

עם זאת, יש לזכור שהסכמי ממון לא נחוצים בהכרח כָּל אֵימַת שֶׁבני זוג עומדים להינשא. לא רק זאת, אלא שבמצבים שונים התעקשות על עריכת הסכם ממון יוצרת יותר בעיות מאשר פותרת אותן. התנאים, שברגיל נכללים בהסכם ממון, עלולים לעורר מתחים בין בני הזוג בהמשך חייהם המשותפים, בשל הראייה הכלכלית שהם ייחסו לכל  מהלך פיננסי, עד כדי הרעלת הזוגיות על כל המשתמע מכך.

מאידך, הסכמי ממון, עשויים להביא לתרומה של ממש ביצירת התנהלות ממונית הוגנת בין בני זוג, למשל, כאשר למי מבני הזוג יש עסק עצמאי, בין שלו ובין של משפחתו או כשלאחד מהם מצפה ירושה ו/או פתיחה של נאמנות עתירת כספים או כאשר מדובר בנישואים שניים, באופן שכבר נצבר רכוש בידי כל אחד  ו/או מי מהם ובמיוחד כאשר לכל אחד ו/או מי מהם ישנם ילדים מנישואים קודמים.

למרות ההיגיון שיש בתיאור המצבים שתוארו לעיל, שלכאורה מצדיקים חתירה להסכם ממון טרם הנישואים, יכול שעצם התהליך והמגעים לקראת הסכם שכזה  לגרום ללא מעט קשיים.

בדרך כלל, ההליך ניזום ע”י הצד היותר אמיד בין בני הזוג העומדים להינשא, שמלווה ע”י יועץ פיננסי או עורך דין או אף בן משפחה או חבר. באופן זה תהליך ניסוח הסכם הממון, הופך למעין משחק פינג-פונג בין נציגו, מי שלא יהיה, של הצד היוזם לבין צד הפחות מבוסס כספית או נציגו. בני הזוג מוצאים את עצמם לכודים במוסרות המשא ומתן המתנהל בין נציגיהם ויוצאים חבולים למדי בצידו השני של התהליך.

מתוך ניסיון העבודה של כותבת המאמר עם זוגות המבקשים לנסח הסכם ממון, היא מעידה שהליך של גישור הינו המסגרת הנכונה והטובה ביותר עבור בני זוג שכאלה.

הליך הגישור הזה נפתח בעבודה משותפת של הצדדים עם מגשר ניטרלי. המגשר צריך שיהיה בָּקִיא בחוקים השונים הנוגעים לגירושים, הנוגעים לעסקים, חוקי המיסוי ותכנוני ניהול רכוש. הצדדים יספקו למגשר את כל הנתונים הפיננסיים ונתוני הרכוש שבידיהם, באופן שכל צד והמגשר יהיו בעלי מידע מלא ושלם על מצבו הכלכלי של כל אחד מהם. המידע הזה יכלול גם דיווח מלא ושלם של האינטרסים  העסקיים שלהם, ציפיות כלכליות וכספיות עתידיות בין בעסקות פיננסיות  ו/או רכושיות, שהם מעורבים בהן והן טרם הבשילו, ירושות ומתנות צפויות ובכלל זה כספים המוחזקים בנאמנות עבורם. וכמובן כל מידע על ילדיהם, ואם ישנם ויורשים אפשריים אחרים.

במהלך ישיבות הגישור, מתפקידו של המגשר להדריך את הצדדים בדבר האפשרויות השונות של התנאות חוזיות, שחשוב מבחינתם שייכללו בהסכם הממון. הכותבת מתארת את הסכם הממון המתהווה בדרך זו כתכנית פיננסית לנישואים, שזה בעיקרון מה שלמעשה מדובר בו. התוצר הסופי – הסכם הממון – הינו תוצאה של עריכת הסכם בשיתוף פעולה, שמקורו בתהליך משותף בין שניים שמעוניינים בקשר של נישואין.

המגשר יעזור לצדדים לקיים ביניהם סיעור מוחות באשר לאפשרויות השונות, שלא בהכרח העלו בדעתם קודם לכן, אפשרויות שייצרו רווח ויתרון לכל אחד מהם

 (win-win” situation for both parties”). התוצאה הסופית, שתושג מין הסתם רק אחרי מספר ישיבות משותפות, הינה הסכם פשוט ונהיר, מנוסח בשפה ברורה ומובנת, שקובע את התנהלותם הפיננסית המוסכמת ומושכלת של בני הזוג לקראת נשואיהם.

בשונה ממשא ומתן שמתנהל בין שני עורכי דין, הזוג הנשוי לעתיד נהנה ממגע ישיר ושיתוף פעול, פתוח וגלוי שרק מחזק אותם כזוג ומקרב אותם כאנשים ומחזק את תחושות האמון ההדדי לקראת חייהם המשותפים.

אחרי שהסתיימה עריכתו של הסכם הממון, הצעד המתבקש הבא, שכל אחד מהצדדים יפנה לקבלת יעוץ מעורך דין שיבחר בו, שיבחן מטעמו את ההסכם. בידי המגשר לעזור לצדדים לאתר עורך דין, בעל ניסיון בתחום, שפועל באזור מגוריהם. רצוי שייבחרו עורכי דין  שידעו לבחון את התמונה הרחבה של צרכי הצדדים ולא רק עפ”י הנטייה המובנית של עורכי דין להגן על נכסי לקוחותיהם. נדרשת הבנה של ההסכם המוצע כמערך של איזונים וויתורים הדדיים, שנועד להשיג הוגנות פיננסית בין הצדדים, ומניעת מירמור הדדי בחיי הנישואין. לצורך זה מומלץ לצדדים לבחור בעורכי דין שהינם זרים לצדדים ולא עורכי דין שכבר פעלו עבור בצדדים בעניינים קודמים, מתוך גישה שמכוונת להגן על ענייניהם או עורכי הדין של המשפחות שלהם.

עם בחירת עורכי הדין, מומלץ למגשר לכנס  את הצדדים ועורכי דינם לישיבה משותפת, שבה הוא ישתף את עורכי הדין ברקע האישי של כל אחד מהצדדים ופרוט המהלכים והשיקולים שעמדו לנגד עיניהם בגיבוש תנאי ההסכם.  המגשר גם יספק הסברים מפורטים לעורכי הדין על התנאי בהסכם הממון, מה שנועד לחסוך בשעות עבודה של עורכי הדין ולזירוז המהלך.

בידי המגשר ובהסכמת כל צד לכך, להעביר – תחת חיסיון – לעורכי הדין של הצדדים את המידע הפיננסי שהתקבל מהצדדים. המגשר ימשיך להיות מעורב ככל שיידרש  לשם פתרון בעיות או קשיים שיועלו ע”י עורכי הדין, במהלך בדיקת טיוטת ההסכם. לצדדים עומד היתרון בכך שעורכי הדין יבדקו את המסמך השלם שיצא מתחת ידם,

במקום קיום משא ומתן נפרד על כל פרט בהסכם והחלפת טיוטות שנוסחו ע”י עורכי הדין, כל אחד מנקודת המבט שלו, מה שעלול לעוות לחלוטין את כוונת הצדדים ואת התוצאה המשותפת שעדיפה מבחינתם.

לסיכום נאמר, שבפעם הבא שמי מעורכי הדין ממליץ ללקוחו לערוך הסכם ממון טרם נשואיו, שייתן את דעתו לכוון את לקוחו למהלך של גישור, שבמסגרתו יגבשו בני הזוג את תנאי הסכם הממון  בהסכמה ומתוך שיתוף הדדי ופתיחות פיננסית מרבית, שבסיומה הם יפנו איש לעורך דין מטעמו בכדי שיבחן, מתוך ראיית התמונה השלמה, שבשום עניין האינטרסים של לקוחו לא קופחו, אלא נלקחו בחשבון וטופל בהסכמה על בסיס הסכמה מודעת ומושכלת של שני הצדדים.

באופן זה ישיגו הצדדים הסדר ממון הוגן עבור שניהם, שיבטיח התנהלות פיננסית של בני הזוג בעתיד במינימום של חיכוכים עתידיים והיפגעות של איש מהם.


[1] Mediation – A Sound First Step to a Successful Prenup By Laurie Israel Mediation #952

September 28, 2022 

Laurie Israel is an attorney, consultant, and mediator, concentrating her practice on both prenuptial and postnuptial agreements. She works as a consultant and mediator nationwide. She previously practiced for 35 years in the areas of tax law, divorce, collaborative law, estate planning, probate of estates and trust administration

 מ  23.9.2022   לחתום על הסכם ממון :-The markerראה  .[2]

https://cutt.ly/UVmmm4v