כמה טיפים איך להתמודד במצב של חוסר אונים מצד המגשר תוך כדי הליך הגישור/ מאת עו”ד עדי רופא שייפר, מגשרת

כמה טיפים איך להתמודד במצב של חוסר אונים מצד המגשר תוך כדי הליך הגישור :

גישור הינו הליך שמטרתו לגשר בין הצדדים לסכסוך ולהביאם להסכמה הדדית תוך כתיבת הסכם בין הצדדים הנוגעים בדבר.

מניחה שרובנו כמגשרים נתקלנו לא מעט פעמים במצבים של שתיקה בין הצדדים או ויכוח סוער שלא ניתן להרגיעו. במקרים כאלו המגשר לעיתים מרגיש כחסר אונים כמי שעומד בפני קיר ללא חלון או דלת על מנת לחלצו מן הסיטואציה הלא נעימה.
לפיכך הנני מביאה עבורכם כמה טיפים אשר יכולים לבוא כעזר במקרים הללו.

1. להפריד בין הצדדים המינוח בתחום הגישור הינו ״caucus” , ראשית אסביר את המינוח , ״קוקוס״ הינו הליך שבו המגשר ראשי לשוחח עם כל צד בנפרד אם ביוזמתו או ביוזמת הצדדים. לאחר שיחה אישית עם כל צד, נפגשים הצדדים והמגשר לפגישה משותפת על מנת להמשיך ולנסות לפתור את הסכסוך, המגשר אינו מחויב לשתף את הנאמר בפגישות האישיות אך לעיתים קרובות הצדדים מעוניינים לשתף זה את זה/זו במה שנאמר בפגישה. מנסיון אישי הליך זה עוזר להניע את הגישור לכיוון חיובי ולפתירת הסכסוך, לעיתים אדם אשר חבוי בתוך סכסוך וגדוש באנרגיות שליליות כלפי הצד השני מתמקד יותר בשלילי ופחות בחיוב, ברגע שתנטרלו את הצד השני לפתע תגלו אדם ״קצת״ אחר שמוכן להתפשר ואף להגיע להסכם משותף.

2. ברגע של סכסוך סוער – תן לצדדים להתווכח (כמובן לא להגיע למצב של אלימות מילולית או פיזית), כולנו חוינו והיינו במצבים של סכסוכים מתחים כעסים, ברוב המקרים עדיף להקיא את הכעס והמתח החוצה מאשר להשאירו בפנים. כי לאחר הקאה באה הקלה. תנו לצדדים להתווכח מספר דקות אל תפריעו להם ואל תתערבו, ברוב המקרים הויכוח הסוער והקולני יהפוך לשקט, אחד הצדדים יתעייף ובאיזה שהוא שלב יתכן שהעייפות תדבק בצד השני גם כן. להתערב במהלך הויכוח תלוי בנסיבות ובשיפוטכם המקצועי בלבד!

3. לאחר ויכוח קולני וסוער מגיעים ברוב הפעמים ״לשקט שאחרי הסערה״ , במצבים אלו המגשר מפעיל את קסמיו וכישוריו על מנת ליצור מצב של הסכמה בין הצדדים. אך ישנם מצבים שהשקט הינו מצב קשה לא רק לצדדים אשר נמצאים ברוב המקרים במצב מובך אלא גם למגשר עצמו. במקרים אלו משתמשת אנוכי ״בשאלת הקסמים״ , תפנה לצדדים בשתי שאלות:
א. מה תוכל להציע לצד השני על מנת לשכנע אותו שיסכים לדעתך
ב. מה אתה מעוניין מהצד השני על מנת שתסכים למה שהוא מציע.
לאחר ששאלת את השאלות ניתן לצפות לתשובות תוך כדי ההליך, במידה והצדדים מעוניינים, אם
הנך רואה שהם מתלבטים בנתינת התשובות תפנה את השאלות כשיעורי בית לפגישה הבאה.

4. במקרה של גישור משפחתי או גירושין במידה והינך נקלע למצב בו ההליך אינו זז לשום כיוון שווה להפנות ליעוץ מקצועי : פסיכולוג טיפול משפחתי יועץ נישואין וכיו. בהרבה מקרים לאחר פגישה עם יועץ או פסיכולוג הזוג יבוא להליך הגישור יותר מוכן ומזומן ואם נכונות להגיע להסכמה תוך כדי פשרה.

מנסיוני שלי הטיפים דלעיל עזרו ועדיין עוזרים, שמחה לשתפם עמכם בתקווה שיעזרו גם לכם. כל שאלה בנושא תתקבל בברכה ואענה עליה ברצון.
בהצלחה!
עו״ד עדי רופא-שפר מגשרת בתחום המשפחה, גירושין ועסקים.
LTAMediation.com adi@ltamediation.com

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.